Konspekt zajęć logopedycznych

 

Temat: Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski "ż" w nagłosie.

Cel :
Kształtowanie prawidłowej wymowy głoski ż .
Oczekiwane umiejętności ucznia.
Uczeń:

Pomoce:
rurki, skrawki bibułki, świeca.

I. Ćwiczenia oddechowe.

  1. Wydmuchiwanie przez rurkę skrawków papieru z chropowatej powierzchni.
  2. Dmuchanie na zapaloną świecę w taki sposób, aby płomień wyginał się ale nie gasł.

II. Ćwiczenia fonacyjne.

  1. Wymawianie jak najdłużej samogłoski "a" nie zmieniając natężenia głosu
  2. Wymawianie w taki sam sposób samogłosek : "o, e, u, y, i ".
  3. Na jednym wydechu z tą samą siłą wymawiać trzy samogłoski: aou, eao, eoa.
  4. Łączenie samogłosek " a, o, u, e, y, i " ze spółgłoską "m" w sylaby

III. Ćwiczenia słuchowe na materiale werbalnym.

  1. Wydzielanie spółgłoski nagłosowej w wyrazach: samolot, szafa, dom, żaba, szydełko, szelki, żelazo.
  2. Wydzielanie spółgłoski wygłosowej w wyrazach: kapelusz, kostur, sztylet, keks, szybowiec, Tomek, fartuszek
  3. Wydzielanie głosek w wyrazach: szybowiec, żaba, kasztan, żubr, żaglowiec, szerszeń, fartuszek.
  4. Rozróżnianie wymowy prawidłowej od nieprawidłowej: żaglówka, zyto, zebra, rzecz, skarby, zelówka, zaba, zebra, zodkiewka, ząb, zeka.

IV. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy.

  1. Ćwiczenia języka:
    1. "malowanie" podniebienia,
    2. "liczenie zębów,
    3. oblizywanie warg czubkiem języka,
    4. wypychanie policzków czubkiem języka,
    5. dotykanie czubkiem języka do kącików warg,
    6. dotykanie językiem do górnych i dolnych zębów,
    7. kląskanie językiem.
  2. Ćwiczenie warg:
    1. wysuwanie i spłaszczanie złączonych warg,
    2. cmokanie,
    3. gwizdanie,
    4. nabieranie i powolne wypuszczanie powietrza przez jamę ustną,
    5. przepychanie powietrza z jednej strony jamy ustnej na drugą.

V. Ćwiczenia artykulacyjne utrwalające prawidłową wymowę głoski "ż" w nagłosie.

1. Tworzenie nowych wyrazów . W podanych wyrazach zamienić odpowiednio litery i zapisać nowo powstałe wyrazy:

hak ( h = ż )
pakiet ( p = ż )
bar ( b = ż )
parówka ( p = ż)
beton ( b = ż )
mur ( m. = ż )
buk ( b = ż )

2. Wpisywanie w miejsce kropek "ż" lub "rz": Żwir, żuk, rzeczka, żongler, żelazko, rzodkiewka, rzęsa, żyto, rzepa, żywica.

3. Uzupełnianie zdań wyrazami z ramki

Żarówka, rzeka, żyrafa, żaba, żaglówka, żołędzie żubry.
Żyrafy żyją w Afryce
Między pagórkami przepływa rzeka.
Żaby żyją w stawie.
Po jeziorze płynie żaglówka.
Pod dębem leżą żołędzie.
Żubry żyją w Puszczy Białowieskiej.

4. Nazywanie przedmiotów, w których nazwie występuje "ż" na początku: Żelazko, żyrafa, żaba, żółw, żubr, żyletka, żaglówka, żagiel, rzeka, rzemyk.

5. Rysowanie trzech przedmiotów, w których nazwie występuje głoska "ż" na początku.

Do domu.
Zapisz w zeszycie wszystkie wyrazy z "ż" na początku utrwalane na zajęciach.

Opracowanie: Magdalena Tomicka