Konspekt zaj耩 logopedycznych

 

Temat: Utrwalanie prawid這wej wymowy g這ski "c" - wyra瞠nia.

Cele :
Kszta速owanie prawid這wej wymowy g這ski "c".
Wzbogacanie s這wnictwa ucznia.
Oczekiwane umiej皻no軼i ucznia:

Ucze potrafi

Pomoce :
materia造 z ksi捫ek M. Wrzesi雟kiej "Chc poprawnie wymawia" cz.3 oraz J.G鏎al-P馧rola, S. Zakrzewskiej "Chc m闚i poprawnie" cz. 3.

Przebieg zaj耩.

I. 鑿iczenia oddechowe

1. Wdech powietrza przez nos z r闚noczesnym wyciagni璚iem r彗 przed siebie, wydech przez jam ustn / przed逝穎ny / , opuszczenie r彗.

2. Dmuchanie na p這mie 鈍iecy z r騜nym nat篹eniem - raz delikatnie, a raz bardzo mocno, tak aby 鈍ieca zgas豉.

II. 鑿iczenia narz康闚 artykulacyjnych.

  1. 鑿iczenia j瞛yka.
    • "malowanie podniebienia";
    • "liczenie" czubkiem j瞛yka z瑿闚;
    • oblizywanie warg czubkiem j瞛yka;
    • wypychanie policzk闚 czubkiem j瞛yka;
    • dotykanie czubkiem j瞛yka do k帷ik闚 warg;
    • dotykanie j瞛ykiem do g鏎nych i dolnych z瑿闚;
    • kl御kanie j瞛ykiem.
  2. 鑿iczenia warg.
    • wysuwanie sp豉szczanie z陰czonych warg;
    • cmokanie;
    • gwizdanie;
    • nabieranie i powolne wypuszczanie powietrza przez jam ustn;
    • przepychanie powietrza z jednej strony jamy ustnej na drug.

III. 鑿iczenia maj帷e na celu zmian sposobu po造kania z niemowl璚ego na doros造 .

1. Unoszenie j瞛yka z pozycji poziomej do podniebienia w okolice siekaczy.

2. Po造kanie 郵iny z ko鎍em j瞛yka ukierunkowanym do podniebienia.

J瞛yk przez ca造 akt po造kania musi znajdowa si na podniebieniu ( nie tylko w fazie pocz徠kowej ).

IV. 鑿iczenie s逝chowe.

1. Logopeda wymawia wyrazy bliskobrzmi帷e lub takie same (identyczne). Je郵i dziecko us造szy wyrazy takie same siedzi spokojnie, je郵i nieco inne klaszcze.

Was - w捫,
Mysz - mi,
Koza - koza,
Koza - kosa,
Liski - liszki,
Murek - nurek,
Domek - domek,
Tomek - Tomek,
Kura - kula,
Kaczka - taczka,
Basie - bazie,
Cukier - cukier.

2. Logopeda wymawia wyrazy z g這sk "c"- dziecko dzieli je na sylaby i wyklaskuje; okre郵a po這瞠nie g這ski "c" w wyrazie:
Cebula, plecak, piec, owoce, cement, latawiec, klocki, ptactwo.

V. 鑿iczenia artykulacyjne.

1. Powtarzaj wyra瞠nia:

Cytrynowy placek,
Owocowe cukierki,
Cyga雟ki taniec,
Pocerowany koc,
Polecenie ojca,
Porcelanowe cacko,
K逝j帷y ja這wiec,
Gor帷y lipiec,
Pachn帷y czerwiec,
Cwa逝j帷e kucyki,
Smutny marzec,
Cudowni rodzice,
Codzienna praca,
Ocean Atlantycki,
Psotny kocur.

2. W powtarzanych wyra瞠niach wyst徙i造 nazwy miesi璚y; wymie je i u堯 z nimi zdania.

3. Uzupe軟ij zdania wyra瞠niami.

Mama Celiny upiek豉 - owocowy placek.
Koledzy bawi si - nowymi klockami.
Moja mama ma - pracowite r璚e.
Ojciec Ignacego - pracuje w fabryce.
Ma造 ch這piec - bawi si latawcem.
Lucyna kupi豉 - cytrynowe cukierki.
Dzieci po dzwonku - id na lekcje.
Cecylia chodzi na - lekcje ta鎍a.

Opracowanie: Magdalena Tomicka