Konspekt zajęć logopedycznych

 

Temat: Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski "sz" w nagłosie, śródgłosie, wygłosie.

Cel:

Kształtowanie prawidłowej wymowy głoski "sz".
Oczekiwane umiejętności ucznia.

Uczeń:

Pomoce:
lustro, grzechotka, papierowa kula, wiatraczek, zestawy obrazków, "Szacowna stara szafa".

I Ćwiczenie oddechowe: dziecko ćwiczy razem z nauczycielem.

1. wdech przez nos, wydech powietrza ustami /przedłużony/, jednoczesne unoszenie rąk do góry podczas wdechu, spokojne opuszczanie przy wydechu.

2. dmuchanie na kolorowy wiatraczek / wydech przedłużony /.

II Ćwiczenie słuchowe na materiale werbalnym

1. Zabawa "Papierowe kule". Nauczyciel wymawia wyrazy z głoską "sz" lub "s". Dziecko dostaje polecenie aby zaszeleścić papierową kulą po usłyszeniu wyrazu z głoską "sz" , np.: sanki, samochód, szklanka, szyja, szyba, szafa, sukienka, samolot, kasztan, dorsze, kasztelanka, sok, kosz, mysz.

2.Odróżnianie wymowy prawidłowej od nieprawidłowej. Nauczyciel wymawia wyrazy dobrze i źle. Dziecko otrzymuje polecenie, że gdy usłyszy wyraz wypowiedziany nieprawidłowo potrząsa grzechotką
np. : sowa, czapka, poduszka, skała, szyba, szachownica, łóżko, kalosz, mysz, kosz, sufit, kasztan.

III Ćwiczenie usprawniające motorykę narządów mowy.

1. Ćwiczenie języka :- "malowanie podniebienia"

2. Ćwiczenia warg : -wysuwanie i spłaszczanie złączonych warg,

IV Ćwiczenie artykulacyjne utrwalające prawidłową wymowę głoski "sz".

1. Powtarzanie za nauczycielem wyrazów będących nazwami obrazków np. : szelki, szuflada, maszyna, kaszel, pasza, kasza, puszek, paluszek, kieliszek, mysz, szklanka, sznurowadło, kasztan, lepszy, Warszawa, szyszka, marsz, dorsz.

2. Nazywanie przez ucznia przedmiotów znajdujących się w "szacownej starej szafie", np.: szpulka, szalik, szczotka, szelki, wieszak, koszula, szpadel, kapelusz, kalosze, kosz, szyszki, mysz.

3. Zabawa w słowa: "wyraz w wyrazie". Zmiana znaczenie słowa powstaje przez dodanie przez ucznia litery "š" na początku wyrazu, np.:

4. Rozwiązywanie zagadek. Nauczyciel mówi zagadkę, uczeń odgaduje o jaki przedmiot jest pytany.

"Ma długi ogonek,
oczy jak paciorki
gdy zobaczy kota
umyka do norki"

"Powiem zagadkę niezwykle prostą
Jakie warzywo jest marchewki siostrą".

"Gdy mama gotuje
to często na brzuszek
zakłada kolorowy"

"Jak się nazywa ta część odzieży,
w której jak w norce chusteczka leży"

Praca domowa.
Narysuj przedmioty będące rozwiązaniem zagadek.
Ułóż zdania z tymi wyrazami.

Opracowanie: Magdalena Tomicka